V tomto článku si povieme niečo viac o leštení zašlých svetiel. Automobilky asi od roku cca 2000 nepoužívajú ako kryt predných svetiel sklo ale plast. Je to aj z hľadiska bezpečnostného, no skôr z finančného. Životnosť samotného plastu ako takého je veľmi dlhá. Problém je v tom, že aj plast starne a postupne stráca svoje vlastnosti.

Výrobcovia svetiel sa snažia ich životnosť predĺžiť, preto na povrch svetla nanášajú špeciálny povlak, ktorý ho má ochrániť pred vplyvmi počasia, UV žiarením, chémiou používanou v umyvárkach a čiastočne aj pred mechanickým poškodením. Keď dôjde k jeho narušeniu tak potom to už ide veľmi rýchlo. Väčšinou zbadáme, že okraj svetla začína matnieť. To sa postupne rozšíri na celé svetlo. Vtedy nám určite pomôže leštenie svetiel.

VÝMENA SVETIEL ZA NOVÉ MÔŽE BYŤ PORIADNE DRAHÁ​ 

V takom prípade sú 2 možnosti na opravu. Výmena svetla za nové. U novších áut s LED technológiou je to bežne v cene 1000€ a viac. U starších modelov to môže byť v cene za jeden kus svetlometu od 100€.

Osobne by som nešiel do čínskej repliky. Zo skúsenosti viem, že ich povrch nie je vôbec ošetrení. Takéto svetlo už po niekoľkých mesiacoch používania začne matnieť, takže vo výsledku prerobíme.

Cenovo asi najprijateľnejšie je dať si svetlo profesionálne preleštiť a znova zakonzerovovať špeciálnym UV lakom.

SVOJPOMOCNÉ LEŠTENIE SVETIEL 

Existujú aj rôzne svojpomocné sady na leštenie svetiel. Tú je však otázna životnosť výsledku. Pri leštení svetla dochádza k odobratiu poškodenej vrstvy z povrchu svetla. Tým vynikne nový povrch, ktorý tak odhalíme. Aby tento nový povrch ostal čo najdlhšie v takom peknom stave, tak ho musíme bezodkladne zakonzerovovať.

Konzervácia vylešteného svetla sa robí buď voskom alebo špeciálnym transparentným UV lakom. Ak by sme to neurobili tak svetlo začne už po pár mesiacoch opäť matnieť a celý postup by sme museli zopakovať. Rozdiely v takejto ochrane sú značné.

Ak použijeme aj ten najkvalitnejší vosk tak jeho hrúbka, ktorú dokážeme na svetlo naniesť je len niekoľko mikrometrov. To je menej ako hrúbka ľudského vlasu. Tiež životnosť takéhoto vosku je cca 2-3 mesiace, potom musíme voskovanie opakovať aby sme povrch svetla znova ochránili a tak zabránili jeho zvetrávaniu a zmatneniu.

Asi ako najvýhodnejšia ochrana vylešteného svetla sa javí špeciálny UV lak. Ten ak sa správne nanesie, tak vytvorí dostatočne hrubú ochrannú vrstvu na povrchu svetla.

Možno vás napadlo čí sa dá použiť na ochranu nanokeramika. Áno, ale nanokeramika nie je určená na ochranu pred fyzickým namáhaním (kamienky a pod.)

OCHRANA SVETLA ŠPECIÁLNOU FÓLIOU 

Ak chceme ísť do extrému a svoje krásne vyleštené svetla si chceme ochrániť na niekoľko rokov, tak by som odporúčal po dôkladnom dozretí laku, nalepiť na svetla špeciálnu ochrannú fóliu od značky Magnus Pro. Tá ma hrúbku až 215 mikrónov a jej povrch je ošetrený špeciálnou ochranou na báze nanokeramiky.

Takáto ochrana nám zaručí ako fyzickú ochranu laku pred mechanickým poškodením pomocou samotnej fäolie, tak aj UV ochranu a ochranu pred špinou. To znamená aj, že svetlá budú dlhšie čisté, čo nám zabezpečí dobrý výhľad na cestu hlavne v zlom počasí.

Ak sa rozhodnete pre leštenie svetiel, tak sa pokojne môžete obrátiť na nás v PALPRO. Stačí emailom na info@palpro.sk alebo telefonicky na 0910 912 384.

Asi vás napáda otázka ako dlho takéto leštenie svetiel trvá a ako dlho budem bez auta? Ak sa rozhodnete len pre vyleštenie s voskovaním tak to trvá cca 3-4 hodiny. Ak si chcete svoje svetlá ochrániť na dlhšie a nechať si ich po vyleštení nalakovať, tak treba rátať s dobou 24 hodín.

Scroll to Top