Autokamera je v podstate plnoautomatické zariadenie, ktoré nám nahráva všetko, čo sa deje pred vozidlom počas prevádzky. Existujú však aj kamery s dvoma objektívmi, kde jeden sníma situáciu pred autom a druhý za autom alebo interiér. Do jej chodu nemusíme nijak zasahovať ak nechceme.

PRE AKÚ AUTOKAMERU SA ROZHODNÚŤ? ​ 

Na trhu existuje mnoho výrobcov, značiek, tvarov a človek z toho môže byt zmätený, čo si má vybrať. U drvivej väčšiny je rozhodujúca cena. Rýchle rozdelenie podľa ceny:

  • s cenou kamery nad 100€ by ste nemali nič pokaziť
  • pod 100€ by som išiel len po niečom čo je overené. Popýtať sa, pogoogliť, príp. ak máme možnosť pozrieť si aj reálny videozáznam aspoň na obrazovke počítača, určite vám to pomôže
  • s cenou pod 50€ …… zatiaľ všetko čo mi prišlo do rúk bolí vyhodené peniaze. Áno, nahrávalo to, ale čo z toho, že vidím ako do mňa niekto nabúral, ak nerozoznám poriadne ani o aké auto išlo, nie to ešte ŠPZku alebo tvár.

AUTOKAMERA SKRÝVA V SEBE MNOHO FUNKCIÍ 

Poďme si teraz povedať čo by taká autokamera mala spĺňať. Tieto funkcie sú asi najdôležitejšie a veľa kamier ich má ešte oveľa viac, no niektoré nikdy nevyužijete a niektoré sú zas len „marketing“

  • automatické zapnutie/vypnutie. To je samozrejmosť. Ku kamere dostaneme aj konektor resp. autonabíjačku, ktorú si vieme jednoducho zasunúť do 12V zásuvky, resp. do autozapaľovača. Tu je však dôležité podotknúť, že zásuvka by sa mala pri naštartovaní auta zapnúť a naopak, pri vypnutí kľúča vypnúť. Ak tomu tak nie je, musíme vyhľadať autoelektrikára ktorý nám s tým pomôže, ináč si budeme musieť kameru manuálne zapínať a vypínať.
  • automatické premazávanie starého záznamu novým. Toto by som tiež považoval za samozrejmosť. Často to predajcovia uvádzajú ako „závratnú“ novinku. Neviem si však predstaviť, že by som počas jazdy musel zastaviť a vymazať si staré nahrávky z SD karty, aby som mohol pokračovať v nahrávaní.
  • G-senzor. Táto funkcia nám slúži na „uzamknutie“ práve nahrávaného záznamu, napr. v prípade nehody. Ak dôjde k nárazu alebo prudkému brzdeniu, tak senzor v kamere to vyhodnotí ako neobvyklú udalosť a záznam uzamkne proti premazaniu. Niektoré kamery sú vybavené aj špeci tlačidlom, pomocou ktorého si vieme záznam uzamknúť sami.
  • WDR – táto funkcia nám zasa automaticky upravuje jas a kontrast, aby bol videozáznam v čo najlepšej kvalite pri rôznych svetelných podmienkach.
  • Pozorovací uhol. Tu by som sa poobzeral po kamerke ktorá má aspoň 130°. Niektoré ponúkajú až 150° a viac, no nad 150° treba rátať s tým, že na bokoch už bude obraz zaoblený/skreslený. Naopak niektoré majú len 110° a menej. Tam zas môže nastať situácia, že nám kamera nezachytí čo sa udialo tesne pri aute.

AUTOKAMERA AKO GPS LOKÁTOR 

Ako super funkciu by som považoval aj GPS lokalizáciu. Tú vlastne ide o to, že kamera si počas nahrávania ukladá aj GPS súradnice a zaznamenáva smer a rýchlosť. Toto si potom vieme pozrieť na Google Maps, kedy a kde sa auto nachádzalo.

Veľa kamier s GPS má už aj detekciu radarov. POZOR nejde o žiaden antiradar. Ide len o hlásenia pevných úsekových meračov, alebo kamier v semaforoch a pod. Či to využijete je na vás? Z vlastnej skúsenosti viem, že často ide o neaktuálne veci a zbytočné poplachy ma skôr otravujú. No ak jazdím veľa po neznámych mestách, tak mi to možno zachráni nejaké to euro na pokute.

AUTOKAMERY DOKÁŽU PREKVAPIŤ 

Samozrejme, že kamery majú ešte kopec iných funkcií. Medzi celkom užitočnú funkciu určite považujem „motion detect“ (detekcia pohybu). Každá autokamera zvykne byť vybavená batériou. Tá nám slúži na chod kamery, ak nie je pripojená autonabíjačka. Preto výrobcovia zvyknú vybaviť kameru aj detektorom pohybu, ktorý ak zaznamená pohyb pred kamerou, tak spustí nahrávanie (táto funkcia zvykne byť voliteľná v menu)

Ďalšia užitočná vec je nočné videnie. Možno si poviete načo mi to je, veď mám v predu svetla. Realita je však taká, že ľudské oko a software v kamere „vidí“ cez šošovku úplne ináč. Veľa výrobcov uvádza, že aj ich produkt to dokáže. Pravda je však iná. Asi najlacnejšie riešenie je rozsvietenie bielej LED diódy v predu na kamere. Pri cestovaní v noci „super vec“. Odraz v skle ma len rozptyľuje a na zázname uvidíte…..vlastne neuvidíte nič, len svetlo. Infračervené prisvietenie – toto už je o dosť profesionálnejšie riešenie. No len svetlo nestačí. Bez kvalitného objektívu a softwearu to proste nebude ono. Tu sme zas pri starom známom „za málo peňazí, málo muziky“ Netvrdím, že treba hneď kupovať len tie najdrahšie kamery, ale asi by som sa obzeral už po niečom nad sumou 100€. Tam sa už dá nájsť veľa kvalitných produktov.

AUTOKAMERA VÁS UPOZORNÍ AJ NA VYBOČENIE Z PRUHU 

V poslednej dobe sa už často stretávam aj s kamerami, ktoré dokážu rozpoznávať jazdné pruhy. Tiež vedia rozoznať plnú a prerušovanú čiaru a dokážu vás upozorniť na vybočenie. Toto je tiež funkcia, ktorú je dobre si najprv chvíľu otestovať a až tak sa rozhodnúť či ju chcem mať zapnutú alebo nie. Niektoré kamery ponúkajú aj možnosť nastavenia od akej rýchlosti sa táto funkcia zapína, aby vás to zbytočne neotravovalo, napr. pri jazdení v meste.

V tomto článku som nechcel rozprávať o žiadnej konkrétnej kamere. Výber je len a len na vás. No ak budete chcieť poradiť tak pokojne sa na nás v PALPRO môžete obrátiť buď emailom na info@palpro.sk, telefonický na 0910 912 384 alebo cez kontaktný formulár. Radi vám pomôžeme.

Na záver už len dodám, že na Slovensku nám slúži záznam len na vlastnú potrebu. Žiadna inštitúcia nám ho ako dôkaz nemusí uznať. No ak mám záznam, že do mňa vrazilo červené auto s jasne viditeľnou ŠPZ-kou a z neho vystúpil podgurážený mimozemšťan, tak asi nikto nebude tvrdiť opak.

Scroll to Top